Friday, July 11, 2008

Kemudahan Asas Infrastruktur - KKLBW Perkenak sistem Pementaan.

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW) akan memperkenalkan sistem pemetaan bagi mempertingkatkan, memantau dan merangcang kemudahan asas dan infrastruktur di seluruh negara terutama di luar bandar. Menterinya, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, menerusi kaedah pemetaan itu setiap warna akan dilakar kepada pembangunan di semua tempat bagi mengenalpasti kemudahan infrastuktur yang di disediakan.

"Umpamanaya kita akan warnakan biru untuk bekalan air, merah untuk kemudahan elektrik, coklat untuk (Pembinaan) jalan dan warna hitam untuk Program Perumahan Rakyat Termiskin(PPRT),'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Mari Belajar Peringkat negeri Melaka di Dewan Sekolah Menengah Seri Mahkota, Merlimau dekat sini. Beliau berkata, perancangan untuk meningkatkan kemudahan asas dan infrastruktur akan lebih mudah untuk dilaksanakan berdasarkan keadah pemantaan yang di jangka siap pada hujung tahun ini.

Katanaya, Kerajaan sasaran kemudahan infrastruktur di luar bandar di seluruh negara dapat disempurnakan menjelang 2016."Satu pembelanjaan besar akan diluluskan untuk menjadikan kemudahan asas di semua tempat dan tidak tertaluk di satu tempat sahaja,"katanya. Beliau berkata, menerusi kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Dewan Rakyat minggu lepas, sebanyak RM4 bilion di peruntukkan untuk meningkatkan kemudahan Infrastruktur di seluruh negera.

Katanya, daripada RM4 bilion, sebanyak RM2 bilion diperuntukkan kepada sabah dan serawak yang masing- masing menerima sebanyak RM1 bilion.Muhammad juga berkata, jemaah kabinet di peringkat industri dan infrastuktur turut meluluskan pembangunan merangkumi 30 kilometer radius di kawasan bandar. ''Ini bagi memastikan pembangunan tidak tertumpu kepada bandar sahaja bahkan kawasan di sekitarnya,'' katanya.