Friday, November 21, 2008

PERPUSTAM Melaka Lancar Kelab Sinar Pintar

Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka (PERPUSTAM) menjadi perpustakaan awam pertama di negara ini yang melancarkan Kelab 'Sinar Pintar Perpustakaan Desa'.

Pengarah PERPUSTAM, Zulkiflee Mohd Said berkata, kelab yang diwujudkan di semua rangkaian perpustakaan desa di negara ini adalah menerusi Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.

Menurut Zulkiflee, pemilihan Melaka sebagai lokasi pertama pelancaran kelab itu iaitu di Perpustakaan Desa Kampung Chinchin, di sini, amat membanggakan dan serentak dengan itu, kelab itu juga akan diwujudkan di semua rangkaian perpustakaan desa di bawah Perpustakaan Negara Malaysia (PNM).

“Kelab Sinar Pintar ini bertujan untuk memperkayakan kehidupan dan masa anak-anak dengan amalan membaca dan ia direka unutk memenuhi masa mereka bersama keluarga, komuniti setempat dengan aktviti menarik,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Melaka Hari Ini (MHI) selepas majlis pelancaran Kelab Sinar Pintar Perpustakaan Desa Kampung Chinchin, di Kem Lambaian Danau, Kampung Chinchin, di sini, hari ini.Majlis pelancaran kelab itu disempurnakan Pengerusi Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka (PERPUSTAM), Datuk Abd Wahab Abd Latip.

Hadir sama di majlis itu, Pengarah Perancangan dan Perhubungan Korporat Perpustakaan Negara Malaysia (PNM), Kamarudin Md Nata; Pengerusi JKKK Kampung Chinchin, Ismail Ibrahim dan Pengerusi Jawatankuasa Perpustakaan Desa Kampung Chinchin, Ali Aman.

Menurut Zulkiflee, selepas dilancarkan, seramai 92 penduduk kampung telah mendaftar sebagai ahli kelab dan penyertaan kelab adalah percuma manakala borang keahlian boleh diadapati di semua rangkaian perpustakaan desa di negeri ini.

“Dengan menjadi ahli, mereka yang telah mendaftar akan menjadi ahli sukarelawan dan mereka akan dapat mengikuti aktiviti yang menyeronokkan menerusi aktiviti seperti membaca, menulis, kesenian, kraf, IT dan aktiviti luar.