Monday, March 2, 2009

375 Keluarga Miskin Tegar Terima Bantuan PPKB

Kira-kira 375 keluarga yang berada di bawah paras kemiskinan dan kemiskinan tegar daerah Jasin, menerima bantuan sejumlah RM798, 644 yang diagihkan melalui Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 2006 sehingga 2008.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Jasin (MPJ) Murad Husin berkata, bantuan PPKB sebagai memberi kesedaran kepada penerima bantuan supaya dapat mengubah nasib mereka.Justeru, beliau berharap, agar bantuan PPKB ini dapat diteruskan supaya golongan yang memerlukan bantuan seumpama ini akan terus diberi perhatian.

"Berikutan itu, satu program motivasi program pembasmian kemiskinan bandar sedang berlangsung di Hotel Seri Impian, di mana seramai 100 penerima PPKB daerah itu dipilih mengikuti program ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Perasmian Program Lawatan ke Rumah Keluarga Miskin di kawasan bandar di Dewan Alamanda, di sini, hari ini. Hadir sama, Ketua Setiusaha Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Ahmad Kabit; Pegawai Daerah, Halim Ahmad dan Pengerusi Jawatankuasa Negeri Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar, Datuk Latiff Tamby Chik.

Turut hadir, Ahli Parlimen Jasin, Datuk Wira Ahmad Hamzah; Setiusaha Kerajaan Negeri, Datuk Wira Omar Kaseh dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasan.

Sementara itu, Ahmad berkata, lawatan program ini bertujuan mendedahkan keluarga miskin kepada saluran-saluran untuk mendapatkan bantuan, selain menyedarkan mereka agar tidak menyisihkan diri dari arus pembangunan.

Katanya, melalui program ini juga, ia memberi pendedahan kepada kementerian dan agensi yang terbabit dalam menentukan bantuan yang sesuai yang boleh disalurkan kepada golongan sasar.

“Selain itu, pertemuan ini boleh disalurkan kepada pegawai-pegawai Kerajaan, pemimpin tempatan serta penduduk setempat dalam kita menjalinkan hubungan silaturrahim dan berpeluang mewujudkan kerjasama,” kata Ahmad.

Ahmad turut menyeru semua ketua isi rumah golongan miskin tegar di bawah kelolaaan MPJ yang sedang mengikuti program motivasi ini agar dapat menggunakan peluang ini sebaik mungkin.Kata Ahmad, program motivasi ini turut memperuntukkan sesi taklimat dan penjelasan mengenai kemahiran yang boleh diperolehi dengan peluang-peluang pekerjaan dan bantuan modal yang disediakan Kerajaan.